خیرین وقف در حوزه علم و فناوری را در اولویت قرار دهند

معاون اول رئیس جمهور در جشنواره ملی نشان نیکوکاری با اشاره به ضرورت آگاهی خیرین به نیازهای اجتماعی مردم بر اهمیت توجه به وقف در حوزه علم و فناوری تأکید کرد و گفت: وقف علمی، در راستای توسعه علم، فناوری و نوآوری و استفاده از فناوری های پیشرفته در امور کشور است و باید صرف پیشبرد علم و آموزش شود که متأسفانه این الگوی وقف در حوزه فناوری جایگاه پیدا نکرده است.

به گزارش ایکنا، محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور در جشنواره ملی نشان نیکوکاری که صبح امروز، سه شنبه چهارم دی ماه در تهران برگزار شد، ضمن تشکر از برگزاری چنین همایش ارزشمندی، گفت: ابتکار ارزنده ای را در این بخش که ریشه در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی دارد به خرج دادند و کاری بزرگ و سخت بود.

وی با اشاره تعداد مؤسسات خیریه فعال در کشور گفت: انتخاب یک خوب در میان خوبان کار مشکلی است. این حق را برگزارکنندگان به من می دهند که عذرخواهی کنم از کسانی که انتخاب نشدند اما اینجا همه خوبان هستند که انگیزه آنها معنوی و کمک به خلق خداست.

عارف با اشاره به اینکه کار خیر و امور خیریه در ذات مردم ماست و ریشه در ارزش های فرهنگی ما دارد، تصریح کرد: عموماً فرد خیر علاقه ای به معرفی خود ندارد. این یک مزیت برجسته و برخاسته از این اعتقاد است که ناظر و ارزیاب حقیقی، وجود دارد و ارزیابی خلق خدا لازم نیست اما این تقدیر وظیفه خلق خداست و قدردانی با هدف تکثیر امر خیر است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: فعالیت های خیری موردی است به عنوان مثال سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با بحران خوابگاه های دانشجویی و کلاس درس روبرو بودیم که خیرین در این راستا همت گماردند. برخی از خیرین در گذشته، مسن بودند و اعتقاد به استمرار کار خیر خود داشتند. یعنی موقوفاتی که مسئولیت نظارت بر اجرای دقیق موقوفه از این باب برعهده سازمان اوقاف است.

وی بر ضرورت آگاهی خیرین به نیازهای اجتماعی مردم اشاره و تأکید کرد: وقف امری پویا است. امور خیریه مقطعی و موردی به ویژه برای اداره امور و اجرای تعهدات، در جای خود ارزشمند است اما واقف باید به آن میزان آگاه باشد که متناسب با شرایط زمان کار خیر خود را انجام دهد. ممکن است در مقطعی با بحران کلاس درس روبرو باشیم بنابراین باید نهضت مدرسه سازی رخ دهد. این نهضت سه، چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نهضت موفقی بود.

عارف اظهار کرد: گاهی ممکن است مسئولان نتوانستند، توجیهات لازم را برای امر وقف انجام دهند و در نتیجه خیلی نمود استفاده  از امور خیر را در آن کار ویژه نمی بینیم. از روزهای اول انقلاب به دنبال آموزش، علم و فناوری بودیم. شاخص های اوایل انقلاب اصلا قابل قیاس با اکنون نیست و می بینیم از لحاظ سواد، صنعت و فناوری آن زمان در چه جایگاهی بودیم و اینک در چه جایگاهی هستیم. لازم بود در آموزش عالی خودکفا شویم که اولویت آموزش در ارتباط با قبل از دانشگاه را به خوبی جواب گرفتیم و اکنون وضعیت سواد آموزشی و شاخص های سوادآموزی در کشور خوب است اما در بخش دانشگاه و توسعه علم اگر بخواهیم صادقانه بگوییم غیر از خوابگاه سازی که خیلی برای خیرین ملموس است، در سایر بخش ها خیلی موفق عمل نشد.

وی ادامه داد: بنابر سند چشم انداز 1404، ایران باید در منطقه به لحاظ علم و فناوری و به تبع آن در سایر بخش ها جایگاه اول را کسب می کرد که متأسفانه با شاخص ها فاصله داریم. سهم پژوهش از تولید ناخالصی داخلی سه یا سه و نیم درصد بر حسب برنامه است و در هیچ برنامه ای به بیش از یک درصد نرسیدیم یعنی در عملکرد نسبت به جایگاه خیلی فاصله داریم. بر این باور هستیم که مزیت اصلی ما توسعه منابع انسانی است. چهره های نخبه و برجسته ای داریم که باید در تولید علم نقش داشته باشند تا در منطقه جایگاه تأثیرگذار داشته باشیم.

عارف تصریح کرد: اگر بنا باشد که صرفا به اتکای منابع دولتی باشیم در آینده نیز وضع به همین گونه است. بنابراین آنچه می خواهم بگویم این است که وقف علمی لازم است. نمی خواهم به زمینه های دیگر بی اعتنایی کنم و این سلیقه واقف است. واقف حق دارد در هر زمینه که تمایل دارد وقف انجام دهد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه بسیاری از اموال دانشگاه تهران وقفی است، گفت: خلی سعی کردم به واقفی که مکانی را می خواست وقف خوابگاه دختران یک رشته خاص کند، بگویم این مکان را صرفا وقف خوابگاه دختران کند، نه یک رشته خاص چون این شرط سختی است.

وی تأکید کرد: وقف علمی، در راستای توسعه علم، فناوری و نوآوری و استفاده از فناوری های پیشرفته در امور کشور است. در طرح های اول پس از اسلام در ایران این وقف ها را می بینیم. وقف هایی که به ایجاد مدارس علمیه در قرن های آغازین پس از اسلام منجر شد و دانشمندان بزرگ مانند ابن سینا و فارابی منابع مورد نیاز خود را از طریق مردم تأمین می کردند. این وقف در اسلام ریشه دارد. وقف علمی باید صرف پیشبرد علم و آموزش شود که حداقل تا پیش از دانشگاه ها موفق بودیم و باید به دانشگاه تسری پیدا کند اما این وقف در بحث توسعه و فناوری جایگاهی پیدا نکرده است و این توسعه و فناوری نیازمند سرمایه گذاری برای آزمایشگاه ها و پژوهشگاه ها است که عموما بودجه های دولتی شاید از عهده آن برنیاید و نمی توان به آن اکتفا کرد.

عارف با تأکید بر اینکه بخش بزرگ دستاوردهای علمی دنیا مرهون وقف ها در اروپا و کشورهای غربی در قرن های 19 است به انواع وقف ها اشاره کرد و گفت: وقف مالی که امروز صندوق ها و بنیادهای فراوانی دارد و وظیفه آن تأمین منابع مالی پروژه های عام المنفعه است. یک مدل وقف، وقف معنوی است که محقق با آرامش صرفا به دغدغه علمی خود می پردازد. وقف دیگر وقف زیرساختی است که در حوزه زیرساخت های مورد نیاز برای پژوهش های برتر و تولید علم مشکل داریم.

خبر درحال تکمیل است.

انتهای پیام

نظرات

captcha